Skip to main content

Trenger du å øke salget i bedriften din? Svarer du nei, lyver du …

Så hva kreves for å øke salget? Først og fremst at hele organisasjonen drar i samme retning. At alle forstår sin rolle i laget. En bil går ikke fortere enn motoren yter. Det hjelper lite om sjåføren gir full gass dersom motoren ikke orker. Skal dere øke farten – ja, da må alle gjøre det 👊

Ofte er det bare selgerne som sendes på kurs – for å piffe opp motivasjonen og salget litt. Resten? De blir igjen og gjør som de alltid gjør. Det blir som å sende sjåføren på rallykurs, men drite i å fikse bilen. Dumt!

Jeg har sikkert vært på hundrevis av salgskurs. Flere gode, mange ikke – men de beste har stort fokus på operasjonell coaching. Det handler om å fintune det hver enkelt selger allerede er god på. Noen nye verktøy, relasjoner, erfaringsutveksling og streetsmartness – da sitter det. Og gjerne lenge

Og husk – kunden er ikke med på kurset. Ikke sjefen heller. De er begge like kravstore som før. Skikkelig irriterende når jeg var så full av inspirasjon og tiltakslyst etter kurset…

En lite paradoks: Hver kunde må behandles individuelt basert på sine behov og hvilken verdi de opplever ditt produkt gir dem. Dette er ikke en homogen masse som ser verden gjennom samme brilleglass, dessverre 🤓

Skal motoren yte mer, må den altså fintunes. Hele organisasjonen, i hvert fall ledelsen, må forstå hvordan selgerne jobber, føler, opplever kundene, sine konkurrenter og kolleger. Joda – visa-versa også. Men selgerne er der ute – i frontlinjen! De er selve blyet ✏️ Ledelsen er blyanten og organisasjonen penalet.

Det handler om å skape et nytt totalmoment. Etablere den nye hverdagen. Derfor må man trene sammen. Muligheter må gripes, hickups må fjernes og motivasjon forlenges, internt og eksternt.

Og du: Skal du få noe gjort, gå til noen som alltid er utsolgt. De vet hva det handler om! 🥊

Hent inn hjelp fra noen som blir med inn i kundemøter – ikke styremøter. De som åpner nye dører, tuner og booster organisasjonen til et kommersielt fokus – over tid.

Strategi kan andre bedre enn meg – men taktikken er jeg best på! Godt gjort er alltid bedre enn godt sagt.

Så ikke la bildet av meg i finskjorte og tørkle  lure deg. Her er det på med kjeledress og arbeidshansker. Alt handler nemlig om salg – hardt arbeid – og det magiske skjer ute blant kunden.

Gi gjerne lyd om jeg kan hjelpe deg med salget, men husk: Jeg er utsolgt 🤷🏼‍♂️