Skip to main content

«LinkedIn genererer ikke salg, så vi bruker ikke tid på det».

OK. Joggeskoene løper ikke for deg heller, så det er kanskje ikke vits å bruke penger på sko heller? 🤷🏼‍♂️ La meg bare slå det fast, én gang for alle: LinkedIn er IKKE en direkte salgskanal.

Likevel tror flesteparten der inne at det er greit å kun poste selgende innhold i feeden. Innlegg som 99 prosent av mottakerne driter i. Fordi vi ikke har et behov for tjenesten din i skrivende stund. Og fordi vi heller ikke har noe forhold til deg eller merkevaren din.

Da skal du heller ikke selge til oss!

95 prosent er ikke i kjøpsmodus

En fersk studie fra LinkedIns B2B Institute viser at bedrifter i snitt bytter leverandør av B2B-tjenester hvert femte år. 95 prosent er ikke interessert i å kjøpe dette kvartalet. Likevel fortsetter folk å tilby en uforpliktende prater og kaffekopper over en lav sko 😴

Det blir som å stå på stranda en brennhet sommerdag og skrike ut at du selger slalåmski. Det er ikke bare ineffektivt, det er destruktivt. Folk får jo lyst til å skyve de slalåmskiene dine langt oppi…

Så løft blikket litt. Dropp kortsiktige salgspitcher til et publikum som ikke er mottakelige. Og ikke kom her og si at LinkedIn ikke genererer salg. Det er bare du som bruker det feil.

LinkedIn er til for posisjonering

Du må faktisk gjøre en innsats. Bygge merkevare, kjennskap og tillit i målgruppen – over tid. Gi meg innhold som gjør at jeg knytter meg til merkevaren, og har deg «top of mind» den dagen behovet oppstår.

LinkedIn er verktøyet. Joggeskoene. Men du må løpe selv.

Først da kommer du til mål.

Først da kan du selge.

Og først da kjøper jeg de j**** slalåmskiene.

Trenger du hjelp med LinkedIn, tekst, web eller kommunikasjon?

Leave a Reply