Skip to main content

Kjære leder.

Skal du få det beste ut av selgerne i bedriften din, har jeg ett godt råd å gi deg:

Få deg en salgsmentor! 📣 Jaha. Høres luksus ut, sier du. Men er det luksus å forstå hva som skal til?

Er det en dårlig investering å skjønne hvordan hele organisasjonen kan bidra til at salgsavdelingen når sine mål – som igjen gjør at bedriften når sine mål? 📈

Det er faktisk ditt ansvar som leder å finne ut hvilke hygienefaktorer og tilrettelegginger som må på plass for å optimalisere selgernes forutsetninger for å lykkes.

Gjør du ikke det, kan du heller ikke peke på salgsavdelingen dersom resultatene ikke blir som forventet 🤷🏼‍♂️

Du får sikkert ofte tilbakemeldinger fra salgsapparatet ditt på hva som «mangler» eller behøves for å løfte salget. Kanskje også motargumenter fra andre deler av organisasjonen?

Det å få ting servert av «sine egne» er ikke alltid like enkelt. Barn utfordrer ofte sine foreldre når de er uenige, men er mer «medgjørlige» når andre voksne formidler det samme budskapet.

Det gjelder enten det er som trener i idrettslaget eller lærer på skolen. Sånn er det bare👈 Men hvorfor?

Et av svarene er nok at man jobber i samme bedrift og derfor «føler» veldig mye rundt hva som er riktig og ikke. Man er redd for å skape friksjon eller løfte noens interesser mer frem enn andres. Dette spiller nok mange ledere ett puss. De er for involvert i totalen🤓

Min anbefaling er derfor at du skaffer deg en kommersiell mentor. En du kan sparre med – uhildet – uten å være redd for å blottlegge manglende kompetanse eller usikkerhet til egne ansatte (som faktisk er en god egenskap, ikke en dårlig).

Empati og forståelse gjør underverker i en organisasjon! Husk det!

Så der har du dagens tips til deg som leder: Det er ikke et nederlag å hente inn ekstern kompetanse – det er nesten et ansvar.

Gode ledere er de som har gode folk rundt seg.

Lykke til🤞